Praktijkvoorbeelden

Contact opnemen

Ben je nu al klaar met je huiswerk?
Jaaah, .. heb ik toch al gezegd!
Ken je het?
Heb je het goed geleerd?
Zou je niet ..?
Hou nou eens op met dat eeuwige gez..k over die kl..school!!!,
schreeuwt Rob zijn moeder toe en loopt kwaad de kamer uit.
Sinds Rob in de brugklas zit en dagelijks huiswerk heeft zijn er veel spanningen thuis.

Alles went .. ook een adolescent?
Het eigenaardige van een normale adolescent is dat hij zich niet vaak zo gedraagt.

Vroeger had ik drie theorieën over opvoeden, nu heb ik drie kinderen en geen theorieën meer.

Mijn zoon is hoogbegaafd, hij heeft een IQ van 135.
Vrienden heeft hij nooit gehad, hij kan geen contact maken en heeft totaal andere interesses.
Soms denk ik weleens: was hij maar wat minder begaafd!

Wacht even. Doe eens rustig!. Blijf zitten!! Zit stil!!!
Honderden keren heeft Jeroen woorden van gelijke strekking te horen gekregen.
En even zo vaak kan hij er geen gevolg aan geven.
Jeroen is vaak erg druk en impulsief. (ADHD?)

Ik kan absoluut geen hoogte krijgen van mijn kind.
Ik weet niet wat er in hem omgaat, hoe hij iets beleeft, wat hij leuk of vervelend vindt.
Hij vertelt niks, hij is zo gesloten.
Daar maak ik me grote zorgen over.

Evelien heeft moeite met lezen.
Vaak denkt ze een woord of enkele letters te herkennen, maar leest vervolgens toch iedere keer fout.
‘Fraai’ leest ze bv. als ‘fooi’, of ‘kat’ leest ze als ‘poes’.
Ze wordt nu verder onderzocht op dyslexie.